Koffie is allang niet meer alleen bedoeld om ons wakker te houden. In de afgelopen jaren is het uitgegroeid tot een volwaardig lifestyleproduct. We nemen onze koffiekeuze steeds serieuzer: van de manier waarop we het zetten en de verschillende smaken tot aan de herkomst van de boon.  

Dat merken ook grote spelers in de markt. Zo stelt de CEO van koffiebedrijf UCC in een interview met Levensmiddelenkrant dat koffie zich sterk heeft ontwikkeld als belevingsproduct, waarbij consumenten gericht op zoek gaan naar variatie, kwaliteit en persoonlijkheid in smaak.

Maar smaak alleen is niet meer genoeg. We willen ook weten waar onze koffie vandaan komt en onder welke omstandigheden deze is geproduceerd.

Herkomst 

Steeds meer mensen verdiepen zich in de oorsprong van hun koffie. Dat komt niet alleen door nieuwsgierigheid, maar ook door een groeiend bewustzijn. Koffie is een van de meest verhandelde producten ter wereld en achter elk kopje schuilt een verhaal.  

Een koffieboon groeit namelijk niet zomaar overal. Klimaat, hoogte en bodemgesteldheid spelen een grote rol in de smaak. Maar ook de mensen die de bonen verbouwen, verwerken en vervoeren zijn essentieel.  

Die kennis heeft de consument nu ook. Waar vroeger het woord ‘Arabica’ voldoende was, willen we tegenwoordig weten uit welk land of zelfs welke streek de bonen komen. 

Komt je koffie uit Colombia, dan proef je vaak zachte, nootachtige tonen. Ethiopische koffie staat juist bekend om z’n fruitige en bloemige smaken. En met dit bewustzijn groeit ook de behoefte aan eerlijkheid.

Eerlijk geproduceerd en gecertificeerd

Naast smaak telt ook het verhaal achter de koffie. Veel mensen willen zeker weten dat hun kopje koffie op een eerlijke manier tot stand is gekomen. Keurmerken als Rainforest Alliance of Fairtrade helpen daarbij. Hiermee weet je als consument dat de koffie is verbouwd met oog voor goede arbeidsomstandigheden, eerlijke handel en het behoud van natuur.

Deze keurmerken zijn dan ook steeds vaker terug te vinden op de verpakking. Ook supermarkten en andere merken spelen hierop in. Zo zijn HEMA koffiecups bijvoorbeeld afkomstig van Rainforest Alliance Certified™ koffieplantages. 

Dat betekent dat de boeren die de koffie verbouwen, werken onder betere omstandigheden en dat er aandacht is voor het milieu. Hiermee zet je een verantwoord kopje koffie, en dat smaakt goed!

Variatie in smaak wordt steeds belangrijker

Naast herkomst en eerlijkheid wordt smaakbeleving steeds belangrijker. Koffiedrinkers willen iets kiezen dat écht bij ze past. Daarom is het aanbod specialty coffee, koffie met een specifiek smaakprofiel en duidelijke herkomst, de afgelopen jaren explosief gegroeid.  

Van licht fruitige tonen tot donkere chocoladesmaken: voor ieder moment en voor iedere stemming is er wel een passende koffie. Of het nu gaat om filterkoffie, espresso of koffiecups, steeds meer merken brengen variatie aan in hun aanbod.  

En dat is fijn, want zo wordt koffie drinken niet alleen een dagelijkse gewoonte, maar ook iets waar je echt van kunt genieten.

Koffie met karakter

De trend is duidelijk: we willen koffie die bij ons past. Dat betekent: goede smaak, transparantie over herkomst en een product dat aansluit bij onze waarden.  

Of je nu je koffie haalt bij de speciaalzaak, in de supermarkt of online bestelt: er is steeds meer aanbod dat hierop inspeelt. Met gecertificeerde plantages, eerlijke handel en een groeiend bewustzijn over kwaliteit, kiezen we met z’n allen voor een kopje koffie dat net even meer betekent.

En dat is een goede ontwikkeling. Want hoe meer we weten over wat er in ons kopje zit, hoe meer we ervan kunnen genieten. Om je bakje nog lekkerder te maken moet je deze koffie snacks echt proberen.